Dé Pilates Principes


  1. Adem is de essentiële link tussen geest en lichaam. Het haalt je gedachten terug naar het hier en nu, en de taak die je lichaam uit moet voeren. Het is de fundering van ons bestaan en het ritme dat ons begeleid van geboorte tot aan de dood. Bij Pilates wordt de adem geïntegreerd in elke beweging om zo onze focus / aandacht te houden bij wat we doen, om de zuurstof toevoer de spieren en organen en longcapaciteit te vergroten.
  2. Concentratie is aandacht geven aan de bezigheid van dat moment. In het hier en nu te blijven en met aandacht dat te doen wat je doet. Zonder concentratie verliest de oefening zijn vorm en doelstelling. Tijdens de les is het belangrijk om slechts zoveel herhalingen te laten doen als kan zonder de concentratie te verliezen. Zoals Joe vroeger altijd zei “het is beter om 5 herhalingen perfect te doen dan 20 zonder aandacht”.
  3. In Controle zijn en het begrijpen en houden van de juiste uitvoering, aligment en inspanning gedurende de gehele oefening. Pilates oefeningen worden nooit gedaan zonder controle van de geest over de beweging en de inspanning die het lijf maakt.
  4. Centering bij Pilates gaat elke beweging van binnen (centrum) naar buiten. Ontwikkeling van een sterk, stabiel en flexibel centrum is een van de definiërende aspecten van deze bewegingsvorm.
  5. Precisie begrijpen van de juiste vorm en plaatsing en instaat zijn de oefening efficiënt uit te voeren komt met oefenen. Precisie is het eindresultaat van concentratie, controle, centering en oefenen.
  6. Balanced muscle development is begrijpen, ontwikkelen en onderhouden van de juiste aligment en uitvoeren is essentieel in Pilates. Met oefenen worden deze principes een tweede natuur en leid tot een verbeterende houding, verminderd ongemak en vergroot de fysieke mogelijkheden.
  7. Ritme / Flow elke beweging in Pilates wordt gedaan met ritme en flow. Flow creëert soepele, gracieuze en functionele bewegingen. Het vermindert de grote van stress/ druk op de gewrichten en ontwikkeld bewegingspatronen die ons lichaam integreert in een soepele vloeiende eenheid.
  8. Whole body movement Pilates gaat over integratie van beweging in een vloeiend whole body experience, integratie van body en mind om een duidelijk doel te creëren. Integratie van mind en body en spirit om zo een leven in balans te creëren.
  9. Ontspanning om gezond te zijn in lichaam en geest is het belangrijk de balans tussen spanning en ontspanning te begrijpen. Bij Pilates leren we de juiste hoeveelheid spanning die nodig is om de oefening correct uit te voeren, niet meer , niet minder. Leren onnodige spanning in ons lichaam los te laten, om zo gemak en flow te vinden in beweging en de rest van ons leven.